Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Flyvende patienttransport

Et tomt fly fra Blue Sky Aviation (MAF’s navn i Mongoliet) med MAF Pilot Dallas Derksen ved roret starter ud af Ulaanbaatar og flyver mod øst til byen Baruun Urt. Hvilken mission skal han ud på?

Den lokale befolkning havde kontaktet MAF med ønsket om en ambulanceflyvning. Der var stor behov for at få fløjet en gruppe patienter ind til Ulaanbaatar for at de kunne modtage nødvendig lægebehandling, som ikke var tilgængelig i deres hjemby.

Flyveturen til Baruun Urt gik hurtig på grund af medvind og uden problemer. Da vi landede og kørte til bygningen, så vi, at alle var kommet og var klar til afgang. Det lovede godt, for vejrudsigten havde varslet kraftig vind, regn og måske endda sne senere på dagen. Som det ofte er tilfældet, havde byens indbyggere fået at vide at en flyvemaskine skulle komme og tage passagerer ombord tilbage til Ulaanbaatar. Derfor var mange flere dukket op i håbet om, at de kunne få en tur til hovedstadet. Efter noget tid, og med hjælp fra dem som havde kontaktet os i første omgang, var vi sikre på at dem som havde brug for hjælp, var dem som vi også havde fået ombord på flyet.

Flyet lettede fuldt lastet. Iblandt passagererne fandtes tre mødre med spædbørn på skødet på vej til behandling i Ulaanbaatar, en ældre mand som skulle have foretaget nogle undersøgelser, og en anden mand, som i kampen mod kræften tog turen til hovedstaden for at modtage en mere avanceret behandling. Vi havde også en ældre dame med som ikke var i stand til at gå, og som skulle bæres til flyet af hendes familiemedlemmer. De sidste passagerer bestod af en læge som overvågede patienternes tilstand, samt et par af patienternes familiemedlemmer som ville med på sygehuset i Ulaanbaatar.

Støt MAFs arbejde nu

På grund af lavt iltindhold højt oppe i luften, fløj vi ikke så højt på vej tilbage til Ulaanbaatar. Derfor var jeg lidt bekymret over mulig turbulens på grund af vinden. I lav højde kan blæsevejr i kombination med bakker og bjerge ofte skabe turbulens, hvilket kan forårsage luftsyge hos passagererne. Jeg var taknemlige for at det ikke blev tilfældet. Selvom vinden gjorde, at turen hjem tog længere tid, så var den behagelig nok for passagererne.

Trods en dårlig vejrudsigt, ankom vi til Ulaanbaatar mens vejret var stadig rigtigt godt. Det var også godt at se ambulancen holde klar og vente på vores fly, da vi ankom. Kvinden som ikke kunne gå, blev hurtigt båret ind i ambulancen og kørt til sygehuset. Efter at de øvrige patienter havde mødt familie og venner i lufthavnen, blev de bragt til forskellige sygehuse for at modtage den behandling de havde brug for.

Jeg bliver tit overrasket når vi lander i en by der har spurgt efter hjælp. Det lokale sundheds personale kan hurtig fylde alle ledige pladser i flyet med andre mennesker som vil får stor gavn af en ambulance flyvning. Det gør mig glad.

Gud bruger mig i min rolle som pilot, og vi beder om at disse ture må medføre både udvikling og at Guds ord må nå vidt ud i samfundet og at de lokale missionærer kan få mulighed for at dele Guds kærlighed med andre på grund af vores ambulanceflyvninger.