Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Ny flyver til Tchad

Fra Holland fra til Tchad - 2.820 sømil på tre dage!

En ting der kendetegner MAF’s services er, at række ud for at tjene dem der gennem deres arbejde når de unåede med evangeliet og med sundhedsarbejde. Motiverede teams flyver og vedligeholder MAF’s fly under udfordrende forhold, for at sikre sikker og pålidelig lufttransport for missionærer, nødhjælpsarbejdere og lokale kirkers medarbejdere.

I weekenden d. 23. – 25. marts, rakte MAF igen ud, denne gang helt bogstaveligt. Et nyt fly er blevet indkøbt, en Cessna 182. Flyet skal bruges på MAF’s base i Tchad. En tur på mere end 2.820 sømil skulle flyves på tre dage – det er da at række ud!

Fredag d. 23. marts
Tidligere end normalt, anes der travlhed i Mastenbroek hangaren på Seppe Airport i Holland, hvor den nye Cessna 182 Diesel, med registreringen G-WMLT, holder til. Piloterne Herman Sterken og Jeroen Knevel, der begge er tidligere MAF piloter, forbereder flyet til at blive sendt til Chad. Vi læsser vores tasker, reservedele og sikkerhedsudstyr på flyet, hvilket blandt andet indebærer en redningsflåde. Det tager ca. en halv time at læsse flyet, hvorefter vi klatrer ombord og spænder os fast i sæderne. Kl. 7.10, er vi i luften. En lille gruppe venner, samt nogle af MAF’s trofaste støtter, ser os stige til Flight Level 110, en højde på ca. 3 km. Herman er træt af, at han drak for meget kaffe, og er samtidig taknemmelig for, at vi passerer grænsen til Frankrig.

Taking_off_2Det er fint vejr, og efter at vi i 3 timer og 10 minutter har kunnet se Alperne på vores venstre side, lander vi i klart vejr i Clermont Ferrand i Frankrig, for at tanke. Lufthavnsperonalet er hjælpsomt, og i løbet af få minutter er flyet tanket. Efter at have betalt lufthavnsafgifterne, taxi’er vi ud på banen, og sætter kursen mod Palma de Mallorca, hvor vi har den første overnatning. Denne strækning er lidt mere udfordrende, på grund af dårligt vejr på ruten. Vi letter fra Clermont Ferrand kl. 10.20.

Mens vi ligger på Flight Level 120, ser vi langsomt skyerne komme. Ikke noget alvorligt, men det er tydeligt, at vi ikke længere kan undgå skyer. Få minutter senere, bliver vores verden lille og hvid. Flyet begynder at hoppe lidt mere, da turbulensen øges. Det er helt normalt. Med autopiloten slået til, holder vi øje med instrumenterne og sludrer om vores dage som MAF piloter – de gode gamle dage. Pludselig begynder forruden at blive hvid, og da vi tjekker vingens kant kan vi se en begyndende isdannelse. Pitotrøret, der måler flyets hastighed, bliver fyldt med is, og på instrumenterne falder hastigheden til nul. Hurtigt får vi tændt for pitot varmen. Der dannes stadig rim på vingerne. Netop som vi skal til at bede om en lavere højde, bliver hastighedsvisningen på instrumenterne igen normal. Pitotrøret er isfrit igen. Så kommer vi ud af skyerne, og en blå himmel med høj sol, oplyser vores verden. Med Spaniens kyst under os, begynder vi turen over vand, med kurs direkte mod Palma, Mallorca, og efter at have foretaget en instrumentanflyvning, lander vi kl. 15.00.

Lørdag d. 24. marts
Da dagen gryr, er vi atter i lufthavnen. Solen viser sig over horisonten, og medbringer pragtfulde farver til pladsen hvor flyet står parkeret. G-WMLT synes at være i humør til det der sandsynligvis vil blive hendes længste flyvning i karrieren som MAF fly. En tur på 1.186 sømil på én dag. Også noget af en udfordring for piloterne, der skal sidde i cockpittet i ca. 9 timer, fordelt ad to omgange.

Efter at have færdiggjort papirarbejde og betaling, er vi i luften igen. Vi forlader europæisk jord kl. 6.17, og sætter kursen mod den Algeriske kyst.

To timer senere, langt inde i det Algeriske luftrum, kan vi ikke se andet end gul-brune klippelandskaber glide forbi under os. Det er en lang tur, og der er stadig lang vej endnu. Sikke et land – så stort. Fra tid til anden, bevæger vi os i sædet, for at holde blodomløbet i gang.
Endelig, efter godt fire timers flyvning, kan vi begynde nedstigningen til Hassi Messaoud for at tanke op. Sort røg fra de brændende olieboringer hænger over området. Adskillige rygende skorstene kan ses. Nogle områder er bare sorte af olie. Sikke et landskab, og sikke en forurening! Vi lander kl. 10.15. Idet vi stiger ud af flyet, kan vi lugte forureningen. Dette er ikke et sted man skal blive alt for længe. Efter at have tanket, sætter vi kursen mod Tamanrasset i det sydlige Algier, hvor vi skal overnatte. Vi lander kl. 16.40.

Det blæser kraftigt, men heldigvis har vi udstyr med til at tøjre flyet. C182’eren er blevet gjort fast til jorden, og sikret så den ikke vælter i blæsten.
Personalet i lufthavnen tog sig god tid. Mens vi sidder i afgangs loungen, begge ret smadrede efter turen, venter vi på vores erstatningspas. Vi håber virkelig, at de gemmer vore rigtige pas, et sikkert sted…
Endelig får vi papirerne, og en taxa kom kort efter. Vi blev kørt til hotellet, 25 minutters kørsel fra lufthavnen. Her fik vi et simpelt måltid mad, og gik tidligt i seng. I morgen skal vi ud på den sidste strækning.

Søndag d. 25. marts

Saharas øde landskaber passerer i konstant fart forbi under os. Sand, klipper og mere sand. Gul, brun, rødlig og gul igen. Støv er blæst op i luften, helt op i vore højde på ca. 4 km, gør også udsynet gult. Vi Ready_to_goer taknemmelige for, at flyet fungerer som det skal. For selv om vi har en mængde sikkerhedsudstyr ombord, håber vi virkelig ikke at få brug for det!
Siden afgangen fra Tamanrasset kl. 7.28, er der ikke sket noget spændende. Vi mistede kontakten til Algiers flyveledere, og uden en HF radio ombord, må vi stole på andre flys villighed til at videregive en besked. Det er godt, at vi har satellitsporings udstyr ombord, så MAF’s hovedkvarter kan følge vores rute helt præcist. “Big Brother” ville have nydt, at have sådan et apparat. I det mindste ved MAF hvor de vi er, og hvor hjælpen skal sendes hen, hvis der sker noget over Sahara.

Kl. 10.45, lander vi på Nigers jord i Agades, der er sidste stop før endestationen: N’Djamena.
Brisen der blæser hen over lufthavnen, føles som om den kommer fra en hårtørrer. Temperaturen ligger på omkring 38 grader. “Skønt”, siger Jeroen, der tidligere arbejdede og boede i Tchad. “Så er vi hjemme igen!”
Vi sikrer os, at flyet er parkeret rigtigt i forhold til vinden. En væltet Antonov minder os om hvor galt det kan gå. Fyren fra Nigers militær er venlig, og inden længe taler vi om Gullit, van Basten og Robben. JetA1, der er flyets brændstoftype, bliver kørt ud til flyet på en traktor. Få minutter senere, er vi klar til afgang. De sidste fire timers flyvning, vil bringe os hen over den syd-østlige del af Niger. Endnu en gang er der ikke andet end sand og klipper.
Omkring en halv time før landing, hører vi en tikkende lyd i vores headsets. Da vi ikke kan finde ud af hvor den kommer fra, fortsætter vi flyvningen. Få minutter efter lyser generatorens advarselslampe. Underligt. Vi tjekker instrumenterne, og finder manualen frem, for at følge nødproceduren. På dette tidspunkt har vi nærmet os Lake Chad, og jordoverfladen begynder at blive grønnere. Ved hjælp af erfaringen og tjeklisten, genstarter vi generatoren, og ja! Strømmen kommer tilbage, og batteriet bliver igen opladet. Vi noterer hændelsen, og fortsætter flyvningen.

“N’Djamena approach, N’Djamena approach, MAF Charlie 8”. Kalvin Hildebrandt, der er pilot for MAF i Tchad, lyder over radioen. Dejligt at høre hans stemme, og vi sludrer med ham på frekvensen 123.45.
Han skal lande et par minutter før os. Vi beder om en visuel indflyvning, og kl. 15.48, sætter G-WMLT hjulene på jorden i Tchad. Her skal hun begynde sit arbejde som MAF-fly. Vi beder om, at hun må bringe velsignelse til befolkningen i Tchad.

With_the_Chad_programme_kidsKontroltårnet giver tilladelse til at vi straks kan taxie til MAF’s hangar, hvor staben venter vores ankomst. Den røde Cessna Caravan, der hedder Bathsheba, følger efter G-WMLT. To skønheder foran MAF Tchad’s hanger. Det er i sandhed et velsignet øjeblik.

MAF-teamet venter os, og vi beder sammen, og takker Herren for alle de sikre flyvninger over et smukt kontinent, og at vi nu har nået målet, hvor denne Cessna vil velsigne mange mennesker.

Øjvind Thomasen
Forretningsfører