30-årige Andrias Hansen fra Færøerne har siden teenageårene haft en drøm om at blive pilot og bruge det i missionsarbejde. Nu er han klar til at tage næste skridt på MAF’s træningscenter i Holland.
Andrias Hansen var i starten af året ved at blive noget slukøret. Relativt nyuddannet pilot og med blot 200 timers flyveerfaring lå muligheden for at rejse ud for MAF stadig en del år ude i fremtiden.
For at blive MAF-pilot kræver det (udover pilotuddannelsen Commercial Pilot License) minimum 500 timers erfaring.
Andrias Hansen blev ellers i 2023 uddannet pilot fra Universitetet i Tromsø og OSM Aviation Academy i Arendal med det formål at bruge sin uddannelse til at flyve for MAF. En drøm og et kald, som siden teenageårene havde rumsteret i ham.
Mange kommercielle flyselskaber har en bindende kontrakt med nyuddannede på minimum tre år, og Andrias var sikker på, at han skulle bruge sin pilotuddannelse på at flyve for MAF. Hvorfor skulle han bruge flere år på at flyve med primært jetfly for et flyselskab, når MAF bruger udelukkende enmotors-fly?
Specialiseret træning i at være MAF-pilot
Men der findes faktisk en anden vej, fandt Andrias ud af. Med hjælp fra MAF Danmarks generalsekretær fik han kontakt til MATC, en flyveskole med speciale i at uddanne piloter til MAF i Teuge Lufthavn i Holland.
”I stedet for at fokusere på et bestemt antal timers flyveerfaring, ser MATC samlet set på mine færdigheder som pilot ift. de situationer, jeg kommer til at stå i som MAF-pilot. Der er meget forskel på at have fløjet 500 timer for et almindeligt kommercielt flyselskab og så flyve for MAF. På MATC får jeg den helt specialiserede træning,” siger Andrias.
I marts bestod han optagelsesprøven og begynder i maj måned sin uddannelse til flyinstruktør på MATC og kan senere hen bruge denne uddannelse til at få mere erfaring. Sideløbende skal han trænes i MAF’s specifikke procedurer.
De flyvende missionærer fra Canada kickstartede drømmen
Drømmen om at blive pilot og bruge det i mission stammer helt tilbage fra Andrias’ opvækst i Grønland.
Andrias’ forældre var missionærer i Qaqortoq for missionsorganisationen New Tribes Mission (nuværende Ethnos360), hvor de forsøgte at starte kirker.
En dag, da Andrias var 14/15 år fik familien besøg af missionærerne Clair og Clara Schnupp fra Canada. De skilte sig ud på to måder, fortæller han:
”For det første brugte de et lille fly til at komme rundt til de forskellige bygder. For det andet så var de missionærer på en helt anden måde – de fokuserede mere på at adressere de sociale problemer, som der var mange af i bygderne. De holdt seminarer og workshops om det gode parhold og familieliv og talte med mennesker om de traumer, de havde,” siger Andrias Hansen og tilføjer, at det var en social tilgang til mission, som hans forældre efterfølgende blev meget inspirererede af.
At Clair og Clara Schnupp fløj rundt til bygderne, synes teenageren Andrias var virkelig sejt. Han fik endda også mulighed for at flyve med dem til Nuuk.
”Jeg var mega teenagefascineret af, at de fløj rundt, og jeg synes, at det var så sej en ide, at man kunne være pilot OG missionær. Men mødet med Clair og Clara gjorde også et langt dybere indtryk og her begyndte mine tanker om der her var noget, som Gud også ville have mig til at handle på,” siger Andrias Hansen.
En stor beslutning at vende et almindeligt trygt liv ryggen
Siden da har Andrias tænkt på og snakket om, at han ville være pilot for en missionsorganisation.
”Jeg kunne bare ikke regne ud, hvordan jeg i alverden, kunne betale til en pilotuddannelse, der koster knap 1 million danske kroner. Min drøm var jo ikke at tjene penge ved at arbejde for et kommercielt flyselskab, men at blive udsendt for en missionsorganisation,” siger Andrias.
Andrias nåede derfor at tage en kandidatgrad i fysik fra University of Edinburgh, inden han søgte ind på flyveskolen i Tromsø. Og kom ind som en af de 12 ud af 200 ansøgere på pilotuddannelsen, som her er sponsoreret af den norske stat.
”Det var en stor lettelse at kunne tage uddannelsen gratis, men det har stadig været en stor beslutning at skulle fravælge en normal tryg tilværelse for at rejse ud som pilot. For mig har beslutningen skullet modnes over mange år, siger Andrias.
Som kristen hviler han nu i, at han på vej i den retning, som Gud ønsker, han skal i.
”Jeg handler ud fra en klar overbevisning om, at Gud har ledt mig hertil, og jeg har ikke bare en lyst, men også et kald fra Gud. Det er den overbevisning, som kan bære mig igennem de udfordringer og svære dage, der helt sikkert kommer, siger Andrias og fortsætter:
”Jeg har tænkt en del over, hvordan jeg vil se tilbage på mit liv, når det engang er slut. Og her står det klart for mig, at jeg ønsker at følge min overbevisning i det korte liv, jeg har. Jesus sagde, at vi skulle gå til verdens ende og fortælle og leve det kristne evangelium ud. For mig betyder det, at jeg skal være MAF-pilot og hjælpe andre med at komme til verdens ende.”
Når MATC vurderer, at Andrias er klar, bliver han indstillet til den endelige flyveprøve for at blive MAF-pilot, og MAF vurderer i hvilket land, der vil være brug for Andrias’ ressourcer og kompetencer.
Men indtil da venter en masse træning, flyvetimer og prøver.