Mangel på brændstof i Papua Ny Guinea rammer nu også MAF. Kritiske flyvninger som ambulanceflyvninger vil blive prioriteret for at have nok brændstof.
Uden brændstof kommer et fly ikke langt. Derfor er det absolut kritisk, at brændstofkrisen i Papua Ny Guinea nu er kommet til, at landets eneste leverandør af flybrændstof har varslet, at de lukker ned.
I to år har Puma Energy haft problemer med at importere petroleum. Nu har de taget konsekvensen, og meddelt at de ikke kan blive ved med at levere flybrændstof til flyindustrien, og når deres nuværende lager af brændstof er opbrugt, så vil de helt stoppe med at være leverandør.
Puma Energys udmelding har betydet, at MAF har set sig nødsaget til at skære ned i antallet af flyvninger for at strække lageret af brændstof længst muligt. Flyvninger med stor indflydelse på lokalsamfundene i Papua Ny Guinea vil blive prioriteret så som ambulanceflyvninger og transport af sundhedspersonale samt materialer og personale til at styrke uddannelse i landområder.
Samtidig gør MAF i Papua Ny Guinea alt for at maksimere deres planlægning af ruter, så flere partnere kan få gavn af den samme flyvning.
I begyndelsen af marts havde MAF nok brændstof til 6-8 uger med ‘normal’ flyveaktivitet.
Prisen på brændstof bliver fordoblet
Da der lige nu ikke viser sig mange muligheder for at indkøbe brændstof lokalt fremover, er MAF ved at undersøge muligheden for at købe tønder med flybrændstof fra New Zealand. Det vil desværre betyde, at indkøbsprisen bliver fordoblet.
Derfor har MAF også set sig nødsaget til at lægge en ekstraafgift på flyvninger for partnere.
“Vi forstår fuldt ud, at det bliver en ekstra byrde på vores partnere, især dem som bor i de afsidesliggende landsbyer. MAF i Papua Ny Guinea gør alt, hvad vi kan for at holde priserne nede og arbejder på høj tryk for at holde priserne nede, siger Brad Verner, som er ansvarlig for flydriften hos MAF Papua Ny Guinea.
MAF har lagt 15 procent oven i de normale priser for partnere, men vil blive fjernet, så snart der er en holdbar løsning på situationen.
Hvis situationen fortsætter resten af 2024, og MAF fortsætter sit nuværende niveau af flyvninger. vil det betyde, at MAF i Papua Ny Guinea vil mangle 8 millioner kroner.
MAF arbejder på at lave en særlig nødindsamling for at kunne blive ved med at flyve og hjælpe mennesker i de mange isolerede samfund i Papua Ny Guinea.