For første gang var et hold unge fra MAF CO-PILOT i Madagaskar i sommers – den ekstreme fattigdom og dårlige infrastruktur gjorde indtryk på to af deltagerne, Caroline Kruse og Filip Nygaard.
MAF CO-PILOT oplever stor interesse for deres rejser til lande, hvor MAF flyver. Rejserne er en blanding af at lære MAF at kende, stifte bekendtskab med menneskers vilkår i isolerede egne samt selv bidrage med enten frivilligt arbejde eller hjælpe med at samle penge ind.
Således var der mange ansøgere at vælge imellem, da MAF CO-PILOT annoncerede deres første rejse til Madagaskar. For første gang skulle man gennem en ansøgningsproces for at komme med på rejsen, da MAF CO-PILOT ønsker at få unge med, som også vil engagere sig yderligere i missionsarbejde.
22-årige Caroline Kruse fra Aarhus var en af de otte unge, som fik plads på turen, og hun havde holdt øje med MAF CO-PILOT’s rejser på hjemmeside og sociale medier for at kunne slå til, når en ny tur blev annonceret:
“CO-PILOT rejserne har en perfekt længde på 10-14 dage, så os, der er gået i gang med studie, også har mulighed for at passe det ind i en ferie,” siger Caroline, der før hun begyndte på antropologistudiet har været i Etiopien i tre måneder ifm. et højskoleophold på Børkop Højskole og har været på rygsækrejse i Sydamerika.

Inspireret af bogen om MAF
Filip Nygaard fra Gjern fik passet rejsen til Madagaskar ind mellem sit lærervikarjob og et forestående ophold på en bibelskole i Australien. Den 21-årige student havde også ventet længe på at kunne komme ud og opleve MAF, efter at han sidste år havde læst MAF’s grundlæggers erindringsbog ”Håbet har vinger”.
“For mig var Stuart King’s bog om MAF’s begyndelse et stort vidnesbyrd om at stole på Gud og udvise stor tålmodighed over for, at Guds plan nok skal lykkes. I bogen står det tydeligt frem, at Gud griber ind – det har han gjort gang på gang i MAF’s historie,” siger Filip Nygaard, der glædede sig til at se MAF’s mission med egne øjne:
“Det var virkelig inspirerende at se, hvordan MAF arbejder. Jeg var meget overrasket over, hvor meget arbejde, der ligger bag hver eneste flyvning. Det viste mig, hvor mange roller der er brug for i Guds arbejde – og at der er ingen grænser for, hvordan Gud kan bruge os!

Madagaskars koloniarv var tydelig
Caroline Kruse er i gang med 2. år af antropologistudiet og interesserer sig meget for forskellige kulturer, religioner og samfund. Hun havde derfor også læst op på Madagaskar før afrejse.
“Madagaskar har været påvirket udefra af både Afrika, Mellemøsten og Asien. Jeg lagde mærke til, som vi kom rundt i landet, at folk så forskellige ud, fordi de stammer forskellige steder fra. Tydeligst er den fransk kolonimagts påvirkning – fx spiste madagaskerne baguette og spillede petanque,” siger Caroline.
Madagaskar blev en selvstændig stat og uafhængig af Frankrig i 1960.

“Vi blev taget så godt imod alle steder. Selv om vi kom så langt ud, at jeg tænkte ‘wow, tænk at man kan leve her’. Det satte virkelig mange tanker i gang om, hvor forskelligt mit liv er fra deres,” siger Filip Nygaard.
60 km tog tre timer at køre
Undervejs på rejsen fløj de otte unge med MAF til Mandritsara i det nordlige Madagaskar, hvor hospitalet Good News Hospital ligger. MAF flyver frivillige fra hovedstaden til hospitalet og flyver fx øjenlæger ud i mindre landsbyer i regionen, hvor de foretager øjenoperationer.

”Alt det, jeg havde læst i bogen, blev virkelig levende. At landingsbanen bare var en grussti, og der var en mand, som løb ind over den for at få børnene, som spillede fodbold på landingsbanen, væk inden flyet landede, siger Filip Nygaard.
I Mandritsara kom gruppen på tur ud og besøge nogle af de mindre landsbyer, hvor de oplevede på egen krop, hvordan transport er, når man ikke kan flyve:
”Vi skulle bare køre 60 km, men det tog tre timer. Jeg fik virkelig øjnene op for, hvor vigtig MAF’s fly er her i Madagaskar,” siger Filip Nygaard, og Caroline Kruse supplerer:
”Der var kun asfalt 1 km ud af Mandritsara og resten af vejen kørte vi langsomt, og vejen var virkelig hullet. Jeg blev virkelig køresyg bare på de tre timer – tænk at være syg og skulle køre hele dage for at komme på hospitalet!”
Turen til Madagaskar er den fjerde rejse for MAF CO-PILOT. Førhen har turen gået til Papua Ny Guinea og to gange til Kenya.
I oktober rejser 12 unge afsted til Kenya igen, hvor de skal hjælpe med at installere vandfiltre til rent drikkevand i masai-samfundet i Loita Hills ved grænsen til Tanzania. Også denne rejse havde flere ansøgere end tilgængelige pladser.