– Jeg kunne være fodboldtræner og alt muligt andet. Men at installere navigations- og kommunikationsudstyr i MAF-fly passer mig bedre, siger Ole Sølvsten Kjeldsen, der er tre uger på MAF’s flybase i Uganda.
Hvad gør man, når man sidder inde med en ekspertise, som man ved, de har brug for et helt andet sted på kloden? Man spørger selvfølgelig sin chef, om man må tage tre uger fri fra arbejde for at rejse hen og møde behovet!

Det gjorde Ole Sølvsten Kjeldsen, og nu er han i fuld gang med at installere teknisk isenkram i et nyt fly på MAF’s flybase i Kanjansi lufthavn udenfor Kampala i Uganda. Det gør han sammen med Stephen Towett fra MAF Kenya og Peter Okia fra MAF Uganda (se billedet øverst).
Arbejdsplads med på idéen
Ole arbejder til daglig som avionics-tekniker i virksomheden Scandinavian Avionics i Billund med netop det elektroniske navigations- og kommunikationsudstyr til fly, som han er specialist i. Og heldigvis for ham og for MAF Danmark gav chefen ham lov til at tage fri de tre uger og endda med fuld løn.
– Jeg gik ind og spurgte, om jeg kunne få fri i uge 43, 44 og 45 og fortalte, at jeg gerne ville til Uganda for at hjælpe en humanitær organisation med det samme, som jeg laver herhjemme. Så svarede chefen, at det ville han og virksomheden da gerne være med til, forklarer Ole.
’Vi er forpligtede til at hjælpe’
Det, der drev Ole til at spørge om fri og rejse ud til ukendt land for at arbejde under fremmede himmelstrøg, er ønsket om at gøre en positiv forskel for mennesker, der ikke er så privilegerede, som vi er herhjemme.
Som han udtrykker det:
– Det er jo mennesker, der har brug for hjælp. Og jeg synes, at vi herhjemme er forpligtede til at hjælpe dem, der ikke har de samme muligheder som os.
Han tilføjer med et smil:
– Jeg kunne være blevet fodboldtræner, besøgsven i Røde Kors eller alt muligt andet. Men at hjælpe til ved en modifikation på et MAF-fly passer bedre til mig.

Specielle MAF-funktioner
Helt konkret arbejder Ole lige nu sammen med et lokalt team – og med hjælp fra MAF Kenya – på at installere flyudstyr, såkaldt avionics, i et (næsten) nyt Cessna Caravan Grand på pontoner, så flyet kan lande på vandet. Det være sig Radio Altimeter, GPS tracking-system, en såkaldt Standby Horizon, outlet til opladning af mobiltelefon – og en TAWS INHIBIT switch. Det er en switch, som kan afbryde et TAWS-system. Forkortelsen står for Terrain Awareness Warning System.
– Det skal kunne afbrydes, fordi MAF flyver til mange små stationer og landingsbaner, som ikke findes i GPS Nav-databasen. Så tror flyet, at det er ved at lande et helt forkert sted og giver derfor advarsel mod at lande. Derfor skal TAWS kunne slås fra, så piloten kan lande uden forstyrrelser, forklarer Ole.

Teknik er kun et middel
For ja, det handler om at nå ud til mennesker, som bor i afsidesliggende og isolerede områder og mangler det mest basale: mad, medicin, uddannelse og kontakt med omverdenen.
MAF er derfor ikke kun et flyselskab. Og kommunikation, højdemåler og GPS er ikke kun teknik. Det handler om at hjælpe mennesker, og det er vi forpligtede til, som Ole Sølvsten Kjeldsen udtrykker det.
Ole er 62 år, gift og har tre voksne sønner. Han bor i Bredsten ved Vejle og arbejder som nævnt i Billund. Han rejste til Uganda den 19. oktober og kommer hjem til Danmark igen den 9. november.


































































































































