Vandfly fra MAF bringer hjælp ud til Bangladesh’s største ø, der er plaget af cykloner og oversvømmelser.
I Bangladesh er vejret ikke en samtalestarter på arbejdspladsen, men et spørgsmål om liv og død. Regntid og monsunregn forårsager meterhøje oversvømmelser, og landet rammes ofte af dødelige cykloner.
Således også landets største ø Bhola i deltaet ud for Den Bengalske Bugt i Det Indiske Ocean. I 1970 mistede over 500.000 mennesker livet, da en 15 meter høj stormflod ramte øen.
Efter endnu en voldsom stormflod under monsunregnen i 2020 fløj MAF hjælpearbejdere fra CARE og USAID ud over øen for at tilse skaderne og rapportere tilbage om behovene for nødhjælp. Det resulterede i, at en organisation kunne uddele hygiejne- og husholdningsartikler til 10.000 mennesker.
Bygger broer over mudder og sumpe
Oversvømmelser er op til i dag en stor årsag til at mange børn dør i landet. Vandmasserne efterlader sumpe og mudderpøle, som børnene kan falde i og drukne, hvis der ikke bygges broer.
Det erkender Development Australia Inc. (DAI), der over 30 år har bygget 60 skoler på øen og nu også bygger broer over sumpene for at børnene kan komme sikkert i skole. Det redder børnene, der ellers må vandre igennem mudder op til hoftehøjde i regntiden.
MAF assisterer DAI med vandfly, så medarbejderne kan være i tæt kontakt med hjælpeområderne, der ellers er svært fremkommelige.
– Jeg er så heldig at få lov at rejse til Bhola med et ret usædvanligt transportmiddel: vandfly, skriver Development Australias generalsekretær Dr. Olav Muurlink på organisationens hjemmeside.
Fly giver mere tid til at hjælpe
Han tilføjer:
– Det er en service, der ydes af Mission Aviation Fellowship (…) det er bogstaveligt talt den eneste måde at flyve til Bhola på, da der er hverken landingsbaner eller lufthavne.
I et område, der ofte er oversvømmet og tidligere var isoleret af Coronarestriktioner, betyder MAF’s vandfly adgang til mennesker i nød, mindre transporttid og mere tid til at hjælpe mennesker:
– MAFs fly tager os direkte fra indenrigsterminalen i Dhaka til Bhola, og rejsen sparer os for 8-10 timers rejse – en hel arbejdsdag – hver vej, fortæller Muurlink.
Tiden er kostbar, tilføjer han:
– DAI er meget afhængige af frivilligt arbejde til at udføre vores centrale ledelsesarbejde. Vi har alle arbejde ved siden af, så at spare en rejsedag gør en stor forskel, konkluderer han.
DAI har i 30 år arbejdet for at skabe bedre uddannelse og større sikkerhed for skolebørn.