Som barn drømte Kennedy om at blive missionærpilot. I dag er han flyingeniør hos MAF i Uganda.
Kennedy Confucius har levet et omtumlet liv som flygtning fra det daværende Sudan. I dag er han færdig som flyingeniør på MAF’s base i Ugandas hovedstad Kampala. Her klargør han fly, som hver måned flyver medarbejdere fra MAF’s partnerorganisation ACROSS op til flygtningelejre i Norduganda med nødhjælp.
– Jeg vil give noget af det tilbage, som jeg selv har modtaget, forklarer han.
Fascineret af flyvemaskiner
Kennedy Konfucius mistede sin mor allerede som 2-årig. Moren var flygtet til Uganda fra borgerkrigen i Sudan i 1993, men hun døde kort efter. Drengen blev sendt til en onkel, som tog ham med til Congo, hvor han voksede op hos sin biologiske far, indtil onklen måtte tage sig af han igen og flyttede tilbage til Sydsudan.
Her kom drengen på børnehjem, og som syvårig begyndte han at drømme om at blive missionærpilot.
– Der var stadig borgerkrig i landet, men det mærkede vi ikke meget til ude i landsbyen, hvor jeg boede. Til gengæld holdt vi øje med flyvemaskinerne oppe i luften og blev særlig fascineret af de store maskiner som efterlod striber af røg på himlen. Så vi løb i retning af flyene og vinkede, indtil de forsvandt i horisonten.
Dronningen flyver – så kan vi også!
– I landsbyen plejede vi at sige, at det var Dronningen af England, der kom flyvende! Så hvis hun kunne flyve, hvorfor kunne vi så ikke også? Det var dér, lige dér, min livsdrøm blev tændt! Og en dag vil jeg have alle de nødvendige licenser for at jeg kan blive pilot!
En af missionærerne på børnehjemmet rådede Kennedy til at slå koldt vand i blodet: Hvis du vil være flypilot, er det en god idé at læse til flyingeniør først.
– Så hvis missionærerne flyver et sted hen og der sker en lille skade, så har jeg mulighed for at hjælpe, smiler Kennedy.
Har fået licens hos MAF
Det er en lang proces at blive flyingeniør. Ikke blot skole og praktikophold, men også videreuddannelse, specialisering, licens på licens, klassificering på forskellige flymotorer osv. Men Kennedy holdt ud og fik også støtte fra USA til at gennemføre uddannelsen.
Efter gymnasiet læste han til flyingeniør i Kenya og i løbet af andet og tredje år kom han i praktik hos forskellige flyselskabet. Et af dem var MAF, Mission Aviation Fellowship, hvor han nu har fået sin første licens som flyingeniør.
Drømmer stadig om at blive pilot
Men flere licenser og godkendelser venter.
– Jeg vil fuldføre min uddannelse og få alle de nødvendige licenser. Det startede med fascination af flyvemaskiner, og på børnehjemmet tog missionærerne mig også ud til FN-basen for at vise mig helikopterne. Her fik jeg lov til at komme ind i cockpittet. Sådan blev sæden sået i mig: En dag vil du blive pilot!
Hvad vil du nu bruge din ekspertise til?
– Jeg vil gerne give noget af det tilbage, som jeg har modtaget. Gud har vist mig nåde, og mennesker har støttet mig. Så selv om jeg ikke er pilot endnu, tænker jeg, at Gud måske har en opgave for mig at reparere flyvemaskiner. Det overlader jeg til Gud. Men i fremtiden håber jeg da at få pilotlicens og al den nødvendige erfaring.
Kennedy Confucius konkluderer:
– Hvis Gud vil have mig her i MAF, er jeg kun grad for at tjene ham her. Indtil han siger, nu er det nok! Men selvfølgelig: Vi kan aldrig sige, at nok er nok!