Jack Hemmings, den sidste nulevende af de tre grundlæggere af MAF, gik bort sidst i januar i en alder af 103 år.
Sammen med flymekaniker Stuart King og pilot Murray Kendon var Jack Hemmings med til at grundlægge MAF i 1945.
Han døde den 24. januar, 103 år gammel. Han var åndsfrisk til det sidste og deltog senest offentligt i markeringen af 80-årsdagen for D-dag i Normandiet i juni sidste år.

Efter mindeceremonien udtalte Jack:
Foto: Jo Lamb.
Som veteran fra Anden Verdenskrig – nu 102 år gammel – ser jeg mig selv som et særsyn. Men fællesskabet, vi følte i dag, var gribende. Alt det, vi har været igennem – og nogle meget værre ting end mig – gør mig meget ydmyg. Det er et privilegium at få lov at opleve dette.
Jack Hemmings ved 80 året for D-dag, juni 2024
“Med Jack Hemmings’ død har vi mistet den sidste af de tre enestående pionerer, som havde modet til bogstaveligt talt at flyve ud i det ukendte for at tjene andre mennesker. Jeg er dybt taknemmelig for selv at have mødt Jack Hemmings og Stuart King, mens de endnu levede. Vi skylder dem æren og takken for, at vi i dag flyver til mere end 1.000 isolerede lokalsamfund, og hver dag gør vi os umage for at løfte deres arv, så endnu flere mennesker i fremtiden kan opleve hjælp, håb og heling,” siger Peter Hedelund, generalsekretær i MAF i Danmark.
Et livslangt engagement for isolerede og udsatte
Jack Hemmings trådte ind i det britiske luftvåben som 19-årig i 1941 og var således en ganske ung veteran, da han fandt sammen med Murray Kendon og Stuart King for at drømme om at bruge fly til at udbrede fred, udvikling og det kristne budskab.
Han var pilot på MAF’s første undersøgelsesrejse til Afrika i 1948, som lagde kimen til etableringen af MAF’s første base i det nuværende Sydsudan i 1950.

Desværre blev Jack Hemmings aldrig selv MAF-pilot, da han på grund af en dårlig synstest ikke fik sit Commercial Pilot License.
Efter pionertiden i MAF og opstarten i Sydsudan vendte Jack Hemmings tilbage til England og begyndte en karriere som revisor. Ved siden af sit professionelle virke beholdt han sit hjerte for verdens mest isolerede og udsatte mennesker og var i en årrække engageret i en hjælpeorganisation, der blandt andet drev et hospitalsskib i Bangladesh – et hospital, han så sent som 80-årig rejste til som frivillig.
Han fortsatte med at følge MAF fra sidelinjen og støttede sin pionerven Stuart King, som døde i 2020, 98 år gammel. Derudover var han frivilligt engageret som mentor for unge piloter, både i det britiske luftvåben og i MAF.
Pilot til sin død
Jack Hemmings forblev privatpilot til sin død, og i sine senere år deltog han i flere flyveopvisninger for at samle penge ind til MAF’s arbejde.

Senest i februar 2024, hvor han var andenpilot i et veteranfly fra Anden Verdenskrig. I den forbindelse udtalte den 102-årige pilot:
“Det var fantastisk. Roret var lidt tungere, end jeg huskede. Vi fløj ved omkring 210 knob – det var hurtigere, end da jeg var i flyvevåbenet. Man sidder bare der med ror, et par vinger, og så kan man lette og flyve som en fugl.”
Han fastholdt fascinationen til det sidste.
Æret være Jacks minde.