MAF er et flyselskab, men samtidig også en missionsorganisation. Hvordan hænger det egentlig sammen? Her fortæller MAF’s internationale leder Dave Fyock, at mission er mere end at forkynde og undervise. Det er også at øve barmhjertighed, kæmpe for retfærdighed og beskytte Guds skaberværk.
Ordet mission kan smage enten af virksomhedsstrategi eller kulturimperialisme. Men ifølge Dave Fyock er det hverken eller. For ham er mission en opgave om at bringe hjælp, håb og heling til mennesker med afsæt i den kristne tro.
Det forklarede han ved et besøg i 2023 på MAF Danmarks kontor i Aarhus:
”Mennesker består af ånd, sjæl og krop. Derfor adresserer vi hele mennesket. Vi er både professionelle i vores fag og professionelle i vores tro,” pointerede han.
Dave Fyock er leder af MAF International med base i Storbritannien. MAF International står med ledelsen af MAF’s baser i omkring halvdelen af de 24 lande, MAF er til stede i, og hvor MAF hjælper organisationer, både indenfor mission og humanitært, med transport til afsidesliggende og ellers ufremkommelige egne.
Integreret mission til hele mennesket
Ved et besøg i Sydsudan blev han spurgt, som MAF er en flytjeneste, en hjælpeorganisation eller et missionsselskab?
”Ja,” svarede jeg bare, for vi er det hele. Derfor kalder jeg vores indsatser for integreret mission. Vi kan nemlig ikke udelukke det ene fra det andet.
David Fyock gengav ved besøget i Aarhus en sætning fra den kendte teolog A.W. Tozer: ”Det er ikke det, et menneske gør, der afgør, om hans handlinger er hellige eller sekulære, det er hvorfor han gør det.”
”Det er med andre ord ikke vigtigere at flyve med et læs bibler end at flyve læger ud for at udføre medicinsk arbejde eller med bøger til en skole eller hvad som helst, endda med kaffebønner ud af lokalsamfundet, så befolkningen kan have noget at leve af. For det handler altid om at tjene Gud ved at tjene mennesker.”
Fem fokuspunkter i balance
Dave Fyock gennemgik MAF’s såkaldte ”missionsmandat”, altså hvad det vil sige at yde en missionsindsats. De fem punkter bør arbejde sammen ligesom vinger på en propel.
1. Forkynde de gode nyheder om Guds rige.
”Vi vælger at bruge ordet forkyndelse frem for evangelisering, fordi det er et ord, der går bredere og forstås af alle. Ordet evangelisering kan skræmme folk, fordi det kan forstås som åndeligt pres. Men ved at forkynde, fortæller vi blot om hvem Gud er.”
2. Undervise, døbe og opfostre nye troende.
”Vi vælger at kalde undervisning frem for discipelskab. Igen, discipelskab kan af mange ses som et specifikt krav, som gælder alt, hvad vi siger og gør for at føre mennesker ind i Guds rige. Gennem undervisning oplyser vi folk om troen og appellerer til deres egen vilje om at efterfølge Kristus.”
3. Opfylde menneskers behov i kærlig tjeneste.
”Her er det vigtigt, at vi viser ægte medfølelse, og yder barmhjertighed uden bagtanke. Vi må følge Jesus, der jo var sammen med de udstødte. Vi er ikke kun sammen med dem, der er ”gode nok”, for ingen af os er gode nok. Vi kommer jo med gode nyheder, ikke dårlige.”
4. Kæmpe for retfærdighed og modvirke uretfærdige strukturer.
”Retfærdighed for mig finder sted, når vi hjælper med at bygge skoler, så børn kan lære det, de skal for at klare sig i fremtiden. Det er, når vi gennem undervisning er med til at reducere vold mod kvinder. Det er at skaffe rent drikkevand til dem, der ellers ikke har adgang til så basal en nødvendighed. Ja, det er alt, der kan gøre livet bedre for mennesker, ligesom vi selv ville ønske det. Retfærdighed er kort sagt den gyldne regel: ”Gør mod andre, hvad du vil, at de skal gøre mod dig”.
5. Beskytte skaberværket og opretholde liv.
”Gud har fra skabelsens morgen befalet os at drage omsorg for hans skaberværk. Selv om vi indtil videre bruger fossile brændstoffer i vores fly, bruger vi dem ikke til luksusrejser, men kun til velgørende formål, som vi skriver: Flying for Life, vi flyver for livet. En del af Guds skaberværk er mennesker, og vi drager omsorg for mennesker ved verdens ende.”
”Vi opfylder desværre ikke den grønne dagsorden, men hvad kan vi så gøre? Vi har gennem de sidste årtier ændret de motorer, vi bruger, for at være mere effektive. Vi sætter instrumentering i flyene, så vi kan finjustere, hvor meget vi forbrænder, så vi forbrænder unødigt brændstof.”
Dave Fyock konkluderer:
”Gud befaler os at afspejle hans karakter gennem medfølende omsorg for de nødlidende, at demonstrere Guds riges værdier og kraft og at stræbe efter retfærdighed og fred og drage omsorg for Guds skaberværk.”
BLÅ BOG DAVE FYOCK:
Dave Fyock er vokset op som barn af missionærer i Latinamerika. Han følte sig draget til missionsarbejde som 16-årig, og det stod efterhånden klart, at han skulle engagere sig i kristen flytjeneste.
Efter en universitetsuddannelse i flyvning tog han uddannelser som både flymekaniker og flyingeniør, inden han selv underviste kommende piloter og tjente som præst sammen med sin hustru Hilda.
Derefter blev parret udsendt af MAF til Albanien i syv år, inden David Fyock blev finansdirektør i MAF’s amerikanske afdeling og leder af MAF International i 2017.