Det summer af liv i MAF Ugandas hangar, hvor unge fra Uganda og Sydsudan lærer MAFs små Cessnafly at kende fra ende til anden for at blive toptunede flyingeniører.
Når en bil går stykker, ruller man den blot ind til vejsiden. Men når et fly har en skade, risikerer det at styrte ned!
Jeff Linklater fortæller det åbenlyse med et smil på læben. Pointen er klar: Det er et ansvarsfuldt job at være flyingeniør.
Vi møder Jeff Linklater i MAF Ugandas store hangar udenfor hovedstaden Kampala, hvor en halv snes unge fra Uganda og Sydsudan er i fuld gang med at reparere plader, finde fejl i det elektriske system, samt sørge for at propeller er rene og glatte og at der er luft nok i dækkene.
Jeff Linklater er selv fra Skotland, uddannet flyingeniør og nu i fuld gang som kvalitetschef for vedligeholdelsesarbejdet i MAF Uganda. Her koordinerer han blandt andet oplæringen af nye lokale flyingeniører. Et projekt, som modtager støtte fra MAF Danmark gennem Center for Kirkeligt Udviklingssamarbede.
Vil give de unge en fremtid
For Jeff Linklater er målet klart:
– Vi vil først og fremmest give disse fyre en fremtid. Vi ønsker, at de skal være gode, og vi vil forbedre kvaliteten af de ingeniører, der arbejder i Uganda. Så vi håber, at nogle af dem vil gå ud i den større luftfartsindustri i Uganda og forbedre den. Så håber vi også, at nogle af dem bliver hos MAF. Vi håber, de vil abonnere på MAFs vision og mål og mission og påtage sig rollen at passe nogle af MAF’s fly fremover.
Det er en kompliceret affære at blive flyingeniør. Efter en grunduddannelse på flyingeniørskole, der over tre år også indebærer flere praktikophold, skal man bestå tekniske eksamener hos flymyndigheden. Derefter skal man have godkendelse fra vedligeholdelsesorganisationen og tage foreskrevne kurser hos godkendte træningsorganisationer, forklarer Linklater. Man skal bestå særlige kurser for bestemte flytyper for siden at kunne udføre, godkende og underskrive gennemførte reparationer af dem.
Oplæres i at undgå menneskelige fejl
Men der er mere end tekniske og bureaukratiske udfordringer, afslører Jeff Linklater. De studerende skal også oplæres i at undgå menneskelige fejl.
– Vi har et helt træningsmodul, der hedder ”Menneskelige faktorer” i erkendelsen af, at de fleste af de ting, der går galt i især indenfor luftfart er på grund af menneskelige fejl, ikke på grund af, at tingene faktisk går i stykker.
Jeff Linklater viser rundt i hangaren, hvor der hænger plakater med 10 typiske fejl, der opstår på grund af menneskeligt svigt. Havde ingeniørerne de rigtige oplysninger for at kunne udføre arbejdet? Var miljøet fornuftigt at udføre arbejdet i? Var der tid nok? Var manualen tilgængelig?
En retfærdig kultur uden beskyldninger
Oplæringen og uddannelsen i hangaren er vigtig, fordi den på mange måder strider mod den afrikanske kultur, fortæller Jeff Linklater.
– For mange af disse mennesker er det et stort ansigtstab at sige, at du ikke ved, hvordan man gør. Så du indrømmer ikke, at du ikke ved det. Man siger bare ja, og så gør man det forkert.
– De har også historisk lidt under kultur a la: “Jeg ved, hvordan man udfører dette job, så jeg er uvurderlig, og jeg har ikke tænkt mig at fortælle andre, hvordan man gør, for så vil jeg ikke være uvurderlig længere.”
Men her lægger MAF sig på linje med de fleste luftfartsorganisationer og driver det, der kaldes en kultur uden beskyldninger eller en retfærdig kultur.
– Den går ud på, at hvis du laver en fejl, skal du fortælle det til nogen. Det duer jo ikke, at flyet flyver væk med noget, der ikke er i orden, fordi du har lavet en fejl.
MAF Uganda råder over seks fly til gavn for over 200 organisationer. Flyene er af mærket Cessna Caravan og har plads til 12 personer og sammenlagt 1.000 kilo.
Af Svend Løbner, freelancejournalist