Bjørnar Skjørestad laver pladearbejde på MAF’s små flyvemaskiner, så de kan flyve ud med håb, hjælp og heling i landets afsidesliggende områder.
Et besøg i MAF’s hangar i Uganda afslører, at der er brug for mange forskellige kompetencer for at få de små Cessnafly på vingerne til gavn for isolerede befolkninger. Her er lokale og internationale flymekanikere mellem hinanden i fuld gang med at svejse, tune, male og udskifte motordele. Også Bjørnar Skjørestad fra Norge, der viser, at der også er brug for unge skandinavere i verdens største humanitære flyselskab.
26-årige Bjørnar Skjørestad reparerer fly for MAF, for at både nødhjælp og det kristne budskab kan komme helt ud til Ugandas afsidesliggende egne, så landet opbygges på kristne værdier.
Vi møder Bjørnar i MAF Ugandas hangar ved Kasanjji lufthavn udenfor hovedstaden Kampala i fuld færd med at svejse en sammenføjning ved en vinge på et af MAF’s små Cessna Caravan-fly.
Fly og mission kombineret
Det var en kombination af interesse for flyvning og missionsarbejde, der fik Bjørnar til at tage springet i oktober 2021 for tre år siden.
– Det begyndte allerede, da jeg skulle vælge uddannelse. Jeg mødte MAF Norge på en kristen sommerlejr, og så var jeg solgt. Jeg interesserede mig for flyvning og havde siden barnsben lyttet til hjemvendte missionærer, som besøgte menigheden og fortalte om deres arbejde. Så jeg meldte mig ind på en flyteknisk skole, mens jeg holdt kontakt med MAF. Og efter nogle år – tre år i skole, to år i lære og tre år som flymekaniker for Aero Norway – rejste jeg her til Uganda.
Som tand i et tandhjul
Det er ikke kun eventyrlyst, der har drevet Bjørnar til det østafrikanske land. Han har et helt klart formål med at være her, fortæller han:
– Jeg er en af mange tænder i gearkassens tandhjul, som får hele maskineriet til at løbe rundt. Alle tænder må til, for at gearkassen kan fungere. På den måde udfylder jeg en rolle for at MAF kan bidrage med alt fra missionsarbejde til nødhjælp.
Hvilke opgaver tænder dig mest?
– Det er helt sikkert missionsarbejdet, dvs. at fortælle om Jesus og dermed give mennesket et større billede end bare at være optaget af sig selv. Jeg mener, at det er en meget vigtigt at bygge samfundet på gode kristne værdier og dermed skabe en fremtid for folk.
– Jeg tror man må se mennesker som en helhed, at vi både lever i troen på Jesus og går i skole, arbejder og bygger vores fremtid på gode kristne værdier. Det hele er vigtigt for at bygge et stærkt land.
Reparerer og bygger op fra bunden
”Bygge” er et håndværksord, og det kommer her fra en ung mand, som selv har sine hænder dybt nede i materien, når han reparerer på MAF Ugandas seks Cessna-fly. Hans speciale er pladearbejde, hvor han dels reparerer skader og dels bygger dele til karosserier helt fra bunden.
Hvad er de typiske reparationer i pladearbejdet?
– Der er sprækker og korrosioner i pladerne, samt brug for forskellige tilpasninger. Indimellem skal der svejses nyt metal ind. Korrosionen tærer, og sprækker rykker ved strukturen, så der er altid noget, der skal fikses.
Bjørnar kalder det korrosion, fordi aluminium ikke ruster ligesom jern. Men derfor kan det alligevel tæres af vejr og vind, især ved kyststrækninger under varme himmelstrøg, fortæller han.
Hvordan opstår skaderne?
– Der kan komme små huller i karosseriet efter lynnedslag. Andre gange skal hele strukturen og ”skindet”, dvs. alle de sammenføjede plader, bygges op fra bunden. Skaderne kan fx komme fra sammenstød med fugle, eller fordi flyet har været nødt til at nødlande på vandet. Eller fordi, der har været så meget turbulens i luften, at karosseriet har rykket sig.
Hvad er dine fremtidsvisioner?
– Jeg vil fortsætte i MAF. Planen er ikke færdigtænkt, men den store udfordring i dette land er, at der ikke er nok industri og derfor ikke nok arbejde til folk. Jeg har vildt lyst til at prøve at skabe arbejdspladser. Men jeg har samtidig ikke lyst til at slutte i MAF. Dette arbejde er meget vigtigt.